Groep 2-3 ( 2018)

4 juni 2018

Alweer een aantal maanden verder.....

-  We hebben er een klasgnootje bij, welkom Geert!

- We zijn 28 mei op excursie naar de kinderboerderij geweest

- Afgelopen maandag waren we op schoolreisje. 

- In de klas zijn de kinderen van groep 3 bezig met het afronden van kern 5. Een aantal kinderen van groep 2 worden hier zo nu en dan ook in meegenomen. Er zijn al een paar kinderen die kunnen, woorden lezen, schrijven of hele zinnen maken!

- We starten met de Citotoetsen deze week.

- Blok 6 van de Vreedzame School is als laatste blok van dit schooljaar aan de beurt. Ieder heeft een brief meegekregen met de vraag of hij/ zij foto's van hun gezin/ familie mee mogen nemen. Tot nu toe hebben 3 kinderen dit ook gedaan. We proberen hier een 'familie-flat' van te maken. De kinderen vertellen aan de hand vabn de foto's over hun eigen gezin/ familie. 

 

1 april 2018

Elke dag waren we  nieuwsgierig hoeveel eieren Dottie had gelegd.... Zo ook de afgelopen week. Zo hebben de kinderen ook de + (plus/ erbij) geleerd. Elke keer kwamen er weer eieren bij, maar afgelopen donderdag ineens geen eieren, maar kuikentjes...?? Dottie heeft wel 10 kuikentjes gekregen ! 

En uiteraard hoort eieren zoeken ook bij Pasen en is er druk gezocht op het plein. Er waren heel wat eieren verstopt door onze twee 'paashazen'. Wat zijn jullie speurneuzen. Als beloning een lekker chocolade-ei.

Dan was er nog een verrassing... een Lente- ontbijt! Heerlijke broodjes, met sinaasappelsap en natuurlijk ook weer een ei. Na zo'n ontbijt en het chocolade-ei was het fruit eten en brood eten tussen de middag voor sommige kinderen iets te veel. Niet alle bakjes zijn leeg mee naar huis gegaan, maar dat snappen jullie vast wel.

De kinderen hebbeen ook nog kunst gemaakt. Juf Aaltje en juf Susanne zijn met een cursus bezig, deze gaat over spelen en leren. Hierbij hoorde ook het onderdeel mindfulness in de klas. De kinderen hebben in alle rust, met een muziekje erbij als kunstenaars een haas versierd (zie ook de foto's hiernaast). Ook hebben een aantal kinderen al een 'storm- potje'gemaakt. Voel je, je eens druk of boos. Kun je dat potje pakken en er even flink mee schudden. Kijken naar de glitters en sterretjes die erin zitten kan je kalmeren. Zo willen we leren ddat je best boos mag zijn, hoe je rustig kan worden En je leren focussen!

 

Het nieuwe thema van de Vreedzame school dat is begonnen heet: we dragen allemaal ons steentje bij. De hulpjes hebben de meeste taken al. maar opruimen gaan we echt goed met z'n allen doen!

Allemaal fijne Paasdagen!

16 maart 2018

Het nieuwe thema van de komende 2 weken wordt Pasen. We hebben dan kip 'Dottie' in de klas! Ze legt elke dag eieren, maar hoeveel dat er elke keer zijn? De huishoek is weer even tot 'gewone'huiskamer omgetoverd. Vandaag werd er al eitjes gegeten en hebben we 'de afwas' gedaan.

* afgelopen thema:

- Mooie opkomst op de opendag. Een les over de Vreedzame School: Waar wordt je blij van?

- Thema Post is vandaag afgerond! De kinderen hebben hun eigen postzegel ontworpen. Deze is inmiddels geprint en krijgen de kinderen a.s. maandag mee naar huis. Zo kunnen ze thuis nog even door gaan met postbode spelen. Het heeft veel kinderen uit de groep geinspireerd om brieven te gaan schrijven. In de hal boven de kapstok staan de eigen gemaakte brievenbussen. Deze blijven nog wel een poosje staan, zodat we elkaar ook nu nog iets kunnen sturen.

- Lezen: de kinderen van groep 3 hebben kern 3 afgerond en zijn gestart met kern 4. Het kernverhaal ( en de meeste instructies via het digibord) wordt voorgelezen aan groep 2 en 3. Het verhaal gaat over een oma die met de kinderen 'op avontuur' gaat (i.p.v. alleen maar t.v. kijken en achter de computer zitten). Dit gebeurt aan de hand van een dobbelsteen. Die  vertelt' ze welke weg ze moeten nemen. Uiteindelijk komen ze in een bos terecht waar ze lekker gaan spelen en oma even uit kan rusten. Wat er daarna gebeurt kan uw kind u vast zelf vertellen.....

februari 2018 

We zijn afgelopen week begonnen met het nieuwe thema: 'Post'. De kinderen hebben allemaal een brief naar éen van de ouders gestuurd met een eigen gemaakte tekening. De post had i.v.m. Valentijnsdag een leuke actie! I.p.v. een postzegel, een kus op de envelop en dan werd de brief gratis bezorgd. 'Raai Kraai' heeft de brieven op de bus gedaan, hij was bang dat ze anders te laat bezorgd zouden worden.

Voor het nieuwe thema maken we een brievenbus voor in de gang of klas . We willen hier graag schoenendozen voor gebruiken. Heeft u één of meer schoenendozen voor ons? Graag!

* Dan is er nog bijzonder nieuws: Eén leerling gaat vanaf a.s. maandag naar groep 3-4. Zet hem op Mathijs! We zien je gelukkig nog wel elke dag.

januari 2018

Na een welverdiende vakantie zijn we alweer in de tweede schoolweek van 2018!!. Intussen is er al weer heel wat gebeurt. We hebben de eerste schooldag in het nieuwe jaar geproost met champagneglazen gevuld met limonade. Het thema seizoenen is gestart, waarin we seizoen winter meer uitdiepen en ook de tijd nemen we hierin mee. 

Er is, zoals in de nieuwsbrieven vermeldt ook een verandering/ wisseling in leerkrachten in de onderbouw. In groep 2-3 blijft juf Aaltje op maandag, donderdag en vrijdag. op dinsdag en woensdag is juf Hetty er! Juf Ria is nu geheel in groep 1-2 te vinden samen met juf Susanne. 

Dan is er ook een nieuwe leerling bij ons in de klas gestart afgelopen maandag, dat is Dylan (spreken uit als Dailen). Welkom Dylan, we hopen dat je het fijn gaat hebben bij ons in de klas en op school!  

weer terug komend op het thema in de klas: Het, misschien voor ouders bekende lied van Bassie en Adriaan, '365 dagen in een jaar' hebben we beluisterd. Mede hierdoor weten ze dat er 365 dagen, 12 maanden, 52 weken en 4 seizoenen in een jaar zitten. Over tijd gesproken, we zijn gestart met klokkijken! (het hele uur is nu aan bod). Dit leren we de kinderen als volgt; als de grote wijzer bovenaan staat,-op de 12 -is het uur. De kleine wijzer 'vertelt'  je dan welk uur. Ook de kinderen van groep 2 pikken dit goed op, super! Om dit nog beter uit te diepen maken de kinderen daarom ook een klok (zoals op de foto).

kerst 2017

Tijdens de kerst hebben we met z'n allen de kerstboom versierd. Ook in de huishoek was de kerstsfeer te vinden. Hier konden de kinderen zich verkleden in mooie kerst-outfits, het kerstmenu samenstellen en het kerstdiner 'maken'.

Ook was er voor de eerste keer een kerstdiner in de avond. En dat was voor de meeste kinderen best spannend. Alle kinderen zagen er prachtig uit. 

Alle ouders bedankt voor alle medewerking. Ieder had iets lekkers gemaakt voor het kerrstdiner, daardoor was het een zeer geslaagde avond. 

december 2017

Na de Sinterklaas even een aantal dagen geen thema voordat de kerst begint. In deze dagen hebben we een aantal dingen herhaald zoals de geleerde woorden van groep 3 (kern 2). De kinderen van groep 3 hebben de officiele afronding van kern 2 gehad en ontvangen hiervoor nog een diploma. De kinderen van groep 2 kennen ook al best veel woorden en mogen meedoen als ze dit zelf ook willen. We merken dat de meeste kinderen het leuk vinden om mee te doen.

 

november 2017:

Sinterklaas brengt op 1 december een bezoek aan onze school. Voor de komst van de Sint oefenen we in de klas 'de Pietendans'. De andere bouwen oefenen deze dans tijdens de gymlessen.

Bijna alle activiteiten zijn dan ook op het Sinterklaas- thema afgestemd. Zo is in de bouwhoek een stoomboot nagebouwd. Maar ook bij het pietenhuis (de huishoek) staat een boot, gemaakt door de kinderen. Van klei worden allemaal pepernoten en chocoladeletters gemaakt. De letter van de week: de letter -s- (sint),  de letter -ie- (piet) en de letter -b- (boot) worden door de kinderen van groep 2 geleerd. Groep 3 leest volgens de methode, maar we leggen waar mogelijk wel de link naar het thema. Ze zijn met kern 2 van Veilig leren lezen begonnen.

In de hal bij de hoofdingang is ook een Sinterklaashoek gemaakt. Hier kan Sinterklaas of Piet overnachten en/ of werken. Het verhaal van Sinterklaasjournaal wordt gevolgt. Kinderen die pakjes vinden die van de boot zijn gevallen kunnen hier ingeleverd worden. Zo kunnen de pieten ze bij de juiste kinderen brengen. Tekeningen kunnen hier uiteraard ook ophangen worden.

Kinderboekenweek 2017, 'Gruwelijk Eng':

Via het fotoboek groep2-3 kunnen de foto's van het thema bekeken worden. De start van de Kinderboekenweek begon met de eerste scan van de boeken uit de nieuwe bibliotheek van it Heechhof. 

In de groepen 1-2 en 2-3 hebben we het boek van 'De Gruffalo' voorgelezen, uitgespeeld en de film bekeken. Een spannend en leuk fantasierijk verhaal. juf Ria had ook nog een koffer mee voor de beide groepen waarin de handpoppen e.d. van het verhaal zitten. Een super leuke aanvulling! De huishoek is deels omgetoverd tot 'griezelhoek', waar de kinderen zich kunnen verkleden als draak, dracula, heks/ tovernaar of skelet.

Afgelopen donderdag was de afsluiting van de kinderboekenweek waarbij we een spannende speurtocht door de school hebben gedaan. hierbij moesten de kinderen letters zoeken die samen een woord vormden: Kippenvel. De kinderen konden samen alle letters vinden en kregen als beloning een traktatie uit een 'skelet- hand'.

De laatste week voor de herfstvakantie willen we het thema nog voortzetten. We gaan daarom komende donderdag naar de bibliotheek (19 oktober). Mits er genoeg vervoer geregeld kan worden...... In het schriftje van de kinderen zat een briefje waarbij u op kon geven of u zou willen helpen met het vervoer van en naar de bibliotheek. Er zijn nog rijders nodig!.

Welkom in groep 2-3

We zijn gestart met het thema 'Familie'. Veel kinderen hebben al foto's meegenomen voor hun eigen stamboom. Er wordt in de kring goed uitgelegd wie er allemaal op de foto's staan. Deze zijn te bezichtigen in de hal (bij de onderbouwingang).

De kinderen van groep 2 hebben de letters -i- van ik en de letter -m- van mama (mem) als letter van de week gehad. De kinderen uit groep 3 hebben de eerste woorden geleerd, namelijk: ik, maan, roos en vis. Hierin staat ook steeds de eerste letter centraal.

Het eerste blok van de Vreedzame School is ook in volle gang. In de kring en daarbuiten worden alle woorden die hier bij horen ook steeds meer toegepast door de leerlingen zelf. Blok 1 draait vooral om: 'We horen bij elkaar!' Deze lessen staan in het teken van groepsvorming en het creëren van een positief klimaat in de klas. Samen met de leerlingen maken we afspraken over hoe we met elkaar omgaan in de klas. de hulpen in de klas hebben taken en elke vrijdag krijgt deze hulp dan ook opstekers van zijn/ haar klasgenoot te horen.